همه چیز درباره کلدبرو

در این مقاله سعی داریم شما را با قهوه سرددم یا کلدبرو آشنا کنیم. برای رسیدن به این مهم در ابتدا به بیان تفاوت‌های کلدبرو و آیس‌کافی (قهوه دمی سرد) می‌پردازیم و پس از آن نیز می‌آموزیم چطور به راحتی و با امکانات ابتدایی در خانه کلدبرو درست کنیم. این مقاله توسط تیم وب‌سایت کافه نون به جهت ایجاد بستری مناسب در راستای افزایش تقاضای این نوشیدنی خاص ترجمه و گردآوری شده است.

ده سال پیش، برخلاف امروز کافی‌شاپ‌های اندکی  قهوه کلدبرو سرو می‌کردند اما در حال حاضر نه تنها در کافه‌های مطرح و معروف، بلکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز کلدبرو به راحتی یافت می‌شود. بنابراین بهتر است با قهوه سرددم یا همان کلدبرو (Coldbrew) بیشتر آشنا شویم.

برای یافتن پاسخ پرسش‌های متداول در این زمینه از مصاحبه برنت وُلچنسکی (Brent Wolczynski) رئیس بخش دم‌آوری کلدبرو شرکت استاپتُن (Stumptown) در Seriouseats.com و همچنین مقاله‌ای با همین موضوع در Kaldi’s Coffee استفاده کردیم. ایده شرکت استاپتُن در زمان خود بسیار درخشان و ناب بود. تا جایی که بطری‌های قهوه‌ای رنگ آن به یک نماد در صنعت کلدبروسازی تبدیل شده و یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های آماده و در دسترس دنیا است.

کلدبرو چیست؟

به زبان ساده، کلدبرو قهوه‌ای است که به جای آب داغ (آب با دمای بالا) با آب سرد یا آب دمای محیط دم‌آوری می‌شود و یک مرحله دم‌آوری طولانی بین 12 تا 24 ساعت دارد که شامل هم‌جواری یا عصاره‌گیری چکانه‌ای هر گرم قهوه با 13 تا 20 گرم آب است[1]. به طور کلی قهوه‌های سرددم دارای اسیدیته پایین‌تر، بادی (جانمایه) و شیرینی بیشتری از قهوه‌های دم شده با آب داغ هستند. با وجود اینکه قرن‌ها از ایجاد کلدبرو در سراسر جهان می‌گذرد، اما در ده سال اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است. اگرچه امروزه کلدبرو عضو ثابت و مهم منوی کافه‌ها شده اما همچنان افراد کمی آن را می‌شناسند و افراد کمتری آن را می‌نوشند.


[1] – این اعداد فقط میانگینی از حق انتخاب باریستا می‌باشد که بر اساس شرایط ، قهوه و دم‌افزار و حتی سلیقه‌های متفاوت می‌تواند بیشتر یا کمتر شود. (در دم افزارهای چکانه‌ای معمولا از نسبت 1به 16 استفاده می‌شود.)

مقایسه قهوه سرددم با آیس کافی و آیس اسپرسو

آیس کافی (Iced coffee) در واقع همان قهوه دمی عادی بوده که پس از عصاره‌گیری به آن یخ اضافه می‌شود و معنی لغوی آن «قهوه سرد شده» است. آیس اسپرسو نیز همان اسپرسو عصاره‌گیری شده بر روی یخ می‌باشد. آیس کافی یک نوآوری در دم‌آوری قهوه به حساب می‌آید که در آن طی دو مرحله به قهوه یخ  Flash chillیا Flash brew  اضافه می‌کنند. کاهش نسبت آب به قهوه و اضافه کردن یخ باعث رقیق شدن قهوه و سرد شدن فوری قهوه داغ می‌گردد. از دیگر تفاوت‌های قهوه سرددم و آیس کافی می‌توان به تفاوت عصاره‌گیری برخی ترکیبات قهوه اشاره کرد که به دلیل تفاوت دمای آب حین عصاره‌گیری رخ می‌دهد.

چگونه کلدبرو درست کنیم؟

دم‌آوری کلدبرو برای افرادی که آشنایی زیادی با قهوه ندارند بسیار راحت‌تر است؛ چرا که مانند دیگر متدهای دم‌آوری نیست و به دقت بالا یا تجهیزات خاصی مثل کِتِل و ترازو نیازی ندارد. تنها چیزی که برای دم‌آوری قهوه سرددم نیاز است، ظرف دم‌آوری، قهوه، آب و صبر زیاد است. برای تهیه کلدبرو با راحت‌ترین رسپی (طرز تهیه) باید قهوه را با درشت‌ترین درجه آسیاب کنید، درون ظرف موردنظر بریزید، آب را به آن اضافه کرده و صبر کنید. در نهایت و پس از گذشت چند ساعت آن را از یک صافی یا فیلتر عبور دهید و به همین سادگی کلدبروی شما آماده است. به طور کلی در دم‌آوری قهوه سرددم یا دم کردن قهوه با دیگر روش‌های دم‌آوری که از آب دمای محیط در آن‌ها استفاده می‌شود، پارامتر زمان (به جای دما) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با تغییر آن روی طعم نهایی نوشیدنی نیز تاثیر گذاشت

کدام نوع قهوه برای تهیه کلدبرو مناسب‌تر است؟

بهتر است قهوه‌ای را برای تهیه کلدبرو انتخاب کنید که از نظر قیمتی برای شما به‌صرفه‌تر است. کلدبرو معمولا بادی سنگین، طعم شکلاتی و اسیدیته پایینی دارد و به همین دلیل برخی افراد قهوه‌هایی را انتخاب می‌کنند که این ویژگی‌ها را داشته باشند؛ مانند قهوه‌های کشت شده در آمریکای مرکزی و جنوبی. جالب است بدانید نت‌های طعمی میوه‌ای در کلدبرو به شکل طعم‌های گلی (Floral) نمود پیدا می‌کنند. برنت وُلچنسکی در بخشی از مصاحبه‌اش می‌گوید: «فکر می‌کنم اسیدیته قهوه‌های لایت رُست (Light Roast: یکی از درجات برشته‌کاری) در کلدبرو واضح‌تر از شیرینی آن‌هاست.»

در نهایت تنها چیزی که مهم است روش قهوه‌نوشی شماست. اگر شما نوشیدنی خود را بدون هیچگونه افزودنی می‌نوشید بهتر است از قهوه های لایت‌رست (روشن برشت) استفاده کنید و اگر مایل به نوشیدن قهوه‌ای با بادی (جان‌مایه) بیشتر به همراه شیر و شکر هستید قهوه‌های مدیوم‌رُست مناسب‌تر هستند.

اما پارامتری مهم‌تر از قهوه نیز وجود دارد و آن آب مورد استفاده در دم‌آوری است. آب، بخش مهمی از دم‌آوری بوده و البته 98 درصد کلدبرو نیز از آب تشکیل شده است؛ پس نمی‌توان اهمیت آن در طعم خوب و خوشایند قهوه را نادیده گرفت. یک راهکار خوب برای درک بهتر این موضوع این است که اگر تاکنون قهوه خود را با آب غیرتصفیه دم می‌کردید، یک‌بار این کار را با آب تصفیه شده یا آب معدنی نیز انجام دهید؛ بدون شک نتیجه متفاوتی خواهید گرفت.

آیا با فرنچ پرس هم می‌توان کلدبرو دم کرد؟

بله فرنچ پرس یک وسیله عالی برای دم‌آوری کلدبرو است؛ زیرا دارای یک فیلتر فلزی یا پیستون (Plunger) است که می‌تواند قهوه را فیلتر کند. البته بهتر است قبل از نوشیدن قهوه آن را از فیلتر کاغذی نیز عبور دهید تا ذرات بسیار ریز در نوشیدنی نهایی نباشند.

مدت زمان ماندگاری کلدبرو

 به طور معمول، مدت زمان ماندگاری کلدبرو در یخچال بین 7 تا 10 روز است؛ اما اگر قهوه شما طعم بدی به خود گرفت باید از مصرف آن صرف نظر کنید. همچنین اگر متوجه شدید که قهوه شما سریع‌تر از همیشه فاسد می‌شود باید تجهیزات دم‌آوری خود را تمیز کنید؛ چرا که چربی‌های تمیز نشده و باقیمانده در وسایل دم‌آوری سبب زودتر فاسد شدن قهوه می‌شوند. لازم به ذکر است در صورتی که به قهوه خود افزودنی اضافه می‌کنید بهتر است سریع‌تر آن را مورد استفاده قرار دهید.

چرا قهوه سرددم بنوشیم؟

1. دم‌آوری آن آسان است.

2. اسیدهای کمتری دارد.

3. تمام مزایای قهوه گرم را دارد.

4. راهی مناسب برای استفاده از قهوه‌های قدیمی‌تر است.

در انتها به گفته برنت وُلچنسکی «اگر چیزی باشد که ما بخواهیم مردم یاد بگیرند این است که دستیابی به یک فنجان قهوه خوب تا حد زیادی به تجربه نیز بستگی دارد.»

منابع:

https://kaldiscoffee.com/blogs/news/5-things-you-should-know-about-cold-brew

https://www.seriouseats.com/guide-to-cold-brew-5196803

نوشته های اخیر

تولیدکنندگان باید از عیوب و اِشکالات ظاهری دانه‌های قهوه‌ای که می‌خرند به خوبی آگاه باشند؛ چرا که این عیب‌ها می‌توانند بر طعم قهوه و در نتیجه روی ارزش آن تاثیر بگذارند. حتی این عیوب ممکن است بر قراردادهای مالی نیز اثرگذار باشند. پس مهم است که بتوانید رایج‌ترین آن‌ها و تاثیری که بر قهوه شما خواهند گذاشت را بدانید. با ما در تیم وب‌سایت کافه نون تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانیم برخی از این عیوب را شناسایی کنیم.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد زمان عصاره گیری تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
سابقه این برند که با تولید تجهیزات مربوط به دم‌آوری قهوه در سراسر دنیا به محبوبیت چشمگیری دست یافته است به سال 1921 برمی‌گردد؛ هنگامی که با نام هیرومو شیباتا ورکز (Hiromu Shibata Works) تاسیس شد. پس از آن به تولید شیشه ضدحرارت مشغول شد و تا به امروز، تنها سازنده ژاپنی دارای کارخانه باقی مانده است. از سال 1921 تنوع تولیدات این شرکت به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته است. این شرکت معتبر که در ابتدا ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه تولید می‌کرد، در سال 1964 اولین ابزار دم‌آوری قهوه خود را عرضه کرد که توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی را جلب کرد. از آن زمان سال‌های بسیاری گذشت تا روش چکانه‌ای (Pour over) که امروزه بسیار محبوب است به کار گرفته شود. در این مقاله از سری مقالات وب‌سایت کافه نون به بررسی تاریخچه تولید این دریپر مشهور و محبوب می‌پردازیم.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اولین دستگاه قهوه‌ساز و به‌ویژه اسپرسوساز در چه مکان و زمانی تولید شده‌اند؟ پس از بررسی‌های بسیاری که ما در تیم وب‌سایت کافه نون درباره متخصصان قهوه در قرن نوزدهم که اکثرا افراد خاص، نابغه و از پیشگامان اسپرسو مدرن بودند انجام دادیم، به دستگاهی رسیدیم که آنجلو موریوندو (Angelo Moriondo) در سال 1884 آن را ساخته بود. آنجلو نه تنها یک مخترع نابغه، بلکه موسس یک مغازه شکلات فروشی به نام «Moriondo & Gariglio» در تورین نیز بود. البته پروسه ساخت این دستگاه توسط او و ناپدید شدن آن از کتاب‌های تاریخی بسیار رازآلود است.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد دوز قهوه ( وزن قهوه خشک ) تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بیشتر کافه‌های دنیا با آن روبه‌رو هستند، سرو یک قهوه با طعمی ثابت و یکسان برای مدت زمانی طولانی است. در نهایت، انجام برخی اقدامات برای ست کردن اسپرسو سبب می‌شود که طعم آن یکسان بماند که طبیعتا این کار، رضایت مشتریان را نیز در پی خواهد داشت. ما در کافه نون به طور منظم و روزانه قهوه‌ها را ست می‌کنیم تا بهترین طعم و مزه را برای مشتریان خود فراهم آوریم. برای آشنایی بیشتر با این فرایند مهم و تاثیرگذار تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *