تاسیس و توسعه هریو وی60 (Hario V60)

سابقه این برند که با تولید تجهیزات مربوط به دم‌آوری قهوه در سراسر دنیا به محبوبیت چشمگیری دست یافته است به سال 1921 برمی‌گردد؛ هنگامی که با نام هیرومو شیباتا ورکز (Hiromu Shibata Works) تاسیس شد. پس از آن به تولید شیشه ضدحرارت مشغول شد و تا به امروز، تنها سازنده ژاپنی دارای کارخانه باقی مانده است. از سال 1921 تنوع تولیدات این شرکت به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته است. این شرکت معتبر که در ابتدا ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه تولید می‌کرد، در سال 1964 اولین ابزار دم‌آوری قهوه خود را عرضه کرد که توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی را جلب کرد. از آن زمان سال‌های بسیاری گذشت تا روش چکانه‌ای (Pour over) که امروزه بسیار محبوب است به کار گرفته شود. در این مقاله از سری مقالات وب‌سایت کافه نون به بررسی تاریخچه تولید این دریپر مشهور و محبوب می‌پردازیم.

هریو؛ پادشاه شیشه

این شرکت از ابتدا خود را به عنوان پیشگام بازار تولید شیشه معرفی و نام هَریو را برای بخش تولید شیشۀ نشکن درجه یک انتخاب کرد که به معنای پادشاه شیشه است. هنوز هم پس از سال‌ها این شرکت به تولید ظروف شیشه‌ای بسیار مرغوب افتخار می‌کند. شیشۀ ضدحرارت تولید این شرکت از سنگ سیلیکا، براکس، اسید بوریک و آلومینیوم تشکیل شده است که تمام این‌ها مواد معدنی تصفیه شده هستند. در این کارخانه از سیستم گرمایشی

  الکتریکی استفاده می‌شود که یعنی دودکشی در کار نیست؛ بنابراین این شرکت تخصصی مراقب تاثیری که بر محیط زیست می‌گذارد نیز هست.

دم افزار وی 60

اگرچه کمپانی هَریو همواره بر تولید ظروف شیشه‌ای متمرکز بوده، اما مشهورترین محصول این شرکت از جنس چینی است. امروزه این دریپر مشهور در بیشتر کافی‌شاپ‌ها و حتی کافه‌های بیرون‌بر سراسر دنیا استفاده می‌شود. حتما شما هم این دم‌افزار را بارها و بارها در رنگ‌های متنوع و به‌ویژه سفید و قرمز (که به نوعی امضای این کمپانی است) مشاهده کرده‌اید. این دم‌افزار سرامیکی با ظاهر زیبا و خاص خود بی‌تردید یکی از محبوب‌ترین قهوه‌سازها در این صنعت است. اما شاید چگونگی ابداع این محصول و همچنین چگونگی تولید آن در دنیای امروزی برای شما جالب باشد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه تولید وی 60

اگرچه اطلاعات اندکی در این زمینه موجود است، اما به گفتۀ سایت هریو انگلستان، در دهۀ 1980، دم‌افزارهای غوطه‌وری (نسبت به دم‌افزارهای چکانه‌ای) چنان بازار را احاطه کرده بودند که طراحان هریو نمی‌دانستند اگر ظرف را به شکل سهمی طراحی کنند که به جای غوطه‌ور شدن قهوه  در آب، آب از میان دانه‌های آسیاب شده آن عبور کند آیا طعم بهتری در قهوه ایجاد می‌شود یا نه؟! این ایده برای سال‌ها با موانع مختلفی رو به رو بود.

طراحان این دم‌افزار در ابتدا از میله‌های سیمی در ساخت قطره چکان مخروطی خود استفاده کردند تا فیلتر کاغذی در آن جای بگیرد. متاسفانه این دم‌افزار در برابر موج عظیم قهوۀ فوری محبوبیت نیافت و اگرچه کاملا به دست فراموشی سپرده نشد اما تا 2004 بی‌اقبال ماند.

طرحی چهارده ساله

به گفته کمپانی هریو، طراحی شکل V60 کاملا برگرفته از طبیعت است. به عبارت دیگر، Y= X2؛ به این معنا که در ابتدا طرح وی60 به شکل سهمی بوده است. نام این دم‌افزار جذاب از شکل حرف V انگلیسی گرفته شده که زاویه‌ای 60 درجه دارد. مخروط حاصل، طوری طراحی شده که فیلتر کاغذی را نگه دارد و حفرۀ بزرگی برای چکیدن قهوه داشته باشد. بدنۀ داخلی وی60 شیاردار است که اجازه می‌دهد حین آماده شدن قهوه، هوا از آن خارج شود. تمامی موارد گفته شده، ویژگی‌های استانداردV60  هستند.

البته از طرح اصلی که در سال 2004 تولید شد تاکنون تغییر چندانی روی این دم‌افزار اعمال نشده و صرفا ویژگی‌های دیگری اضافه شده یا نسخه‌های به‌روزتری به وجود آمده است.

یک شکل، چندین اندازه و رنگ

وی 60 اصلی از «آریتا یاکی» ساخته شد که یک برند تولید محصولات چینی متعلق به کشور ژاپن است. آریتا یاکی (Arita yaki) نوعی چینی است که از خاک رس خالص ساخته شده و باعث می‌شود محصول نهایی بسیار تمیز و خوش ظاهر باشد. استفاده از آریتا یاکی در تولید سرامیک قدمتی 400 ساله دارد. V60 همچنان در شهر آریتا تولید می‌شود که به محصولات سرامیکی‌اش مشهور است. به علاوه، این مخروط محبوب (وی 60) از مواد مختلفی همچون شیشه، فلز و پلاستیک نیز ساخته شده است و حتی دو نسخۀ ویژه نیز دارد؛ یکی بر پایۀ چوب زیتون و دیگری از مس.

در کالکشن محدود سال 2018 نوید چندین رنگ جدید از وی60 به گوش رسید که اولین آن‌ها صورتی بود و در جشنوارۀ قهوۀ لندن 2018 به نمایش گذاشته شد. البته جالب است بدانید رنگ آبی لاجوردی (Indigo Blue) آن همچنان در جایگاه نخست علاقه‌مندان وی60 بوده و هست.

ما باور داریم که دم‌افزار وی 60 به لطف طراحی چشم نوازش بسیار محبوب است و راحتی استفاده از آن سبب شده تا ما در تمامی شعب کافه نون از جنس‌های متفاوت آن برای دم‌آوری قهوه تخصصی و باکیفیت استفاده کنیم. این تنوع در شیوه دم‌آوری به این معنی است که برای لذت بردن از قهوه، راه‌های مختلفی وجود دارد.

وی60 در هر زمان و مکان

اگرچه وی60 سرامیکی حس اصیل و خاصی برای استفاده دارد اما استفاده از آن در محیط‌های بیرونی کمی دشوار است؛ چرا که احتمال شکستن آن بسیار زیاد بوده و همچنین به دلیل ضخامتی که دارد گرم کردن آن نیز مشکل خواهد بود. اگر ترجیج می‌دهید دمای آب تا حد امکان ثابت بماند، مدل پلاستیکی نسبت به سرامیکی کمتر حرارت خود را از دست می‌دهد. این امر سبب می‌شود دمای آب در هنگام دم‌آوری تنها اندکی کاهش یابد و به علاوه حتی با افتادن هم مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

وی 60 فلزی برای سفر و محیط‌های بیرونی مناسب‌تر است؛ اما باید توجه داشته باشید که فلزات سریع‌تر دمای خود را از دست می‌دهند و با محیط هم‌دما می‌شوند. علاوه بر این از آنجا که مس، فلزی گران‌قیمت است آن را برای مصارف خانگی توصیه نمی‌کنیم.

وی 60 در مسابقات دم‌آوری قهوه

استفاده از وی60 در کافه‌های تخصصی سرتاسر دنیا سبب شد که این دم‌افزار فوق‌العاده در نمایشگاه‌های جایزه بزرگ دستگاه‌های قهوه‌ساز در جهان به خوبی ظاهر شود. اگر نگاهی به نتایج رقابت این مسابقات در سال‌های 2011 تا 2017 بیندازیم، شرکت کنندگان این مسابقات توانسته‌اند پنج بار (از هفت بار) با این دم‌افزار، برنده رقابت‌ها باشند و تنها در سال‌های 2011 و 2013 دو شرکت‌کننده توانستند با دو دم‌افزار کمکس (Chemex) و کالیتا ویو (Kalita Wave) برنده مسابقه شوند.

دو روش دم‌آوری قهوه با V60

برای اینکه به تفاوت روش‌های دم‌آوری قهوه با وی60 و تاثیر آن در طعم عصاره نهایی پی ببریم از دو متخصص قهوه کمک گرفتیم تا دو رسپی (طرز تهیه) ویژۀ خود از تهیه قهوه با وی60 را در اختیار ما بگذارند. اولین نفر اسکات رائو (Scott Rao) است که نیازی به معرفی ندارد و روش‌های دم‌آوری تک‌بخش‌ریزی (One-Pour) یا دوبخش‌ریزی (Two-Pours) از روش‌های عالی ابداعی او برای دم کردن قهوه با وی60 است.

  • میزان قهوه: 20 تا 22 گرم
  • حجم آب برای پیش خیساندن: سه برابر وزن قهوه (60 تا 66 گرم)
  • در ثانیه 45  تا 360 گرم آب را در وسط سابه قهوه بریزید و به آرامی یکبار هم بزنید.
  • در 01:45 دقیقه فیلتر را از دو طرف بگیرید و آن را بچرخانید؛ این کار از چسبیدن ذرات به دیواره جلوگیری کرده و به صاف شدن بستر قهوه کمک می‌کند.  

نفر دوم تتسو کاسویا (Tetsu Kasuya) است که در سال 2016 با ابداع روش نوین خود برنده مسابقات جهانی دم‌آوری قهوه شد و از آن زمان تاکنون ویدئوهای او بیش از 66 هزاربار در یوتیوب بازدید داشته است. تتسو ادعا می‌کند که می‌تواند با تقسیم آب موردنیاز دم‌آوری با نسبت 4 به 6 مزه قهوه را تعدیل کند.

  • میزان قهوه: 20 گرم
  • درجه آسیاب: درشت‌ترین اندازه
  • نسبت 40 درصد: به اندازه سه برابر میزان قهوه، پنج بار آب را روی سابه قهوه بریزید. (یعنی مجموعا 300 گرم)
  • 45 ثانیه بین هربار ریختن آب فاصله بدهید.
  • نسبت 60 درصد: سه بار و هربار به میزان 60 گرم آب روی سابه قهوه بریزید.

با توجه به تمامی مطالب بیان شده شما می‌توانید با انتخاب هر مدل و جنس از V60 به یک قهوه خوب و باکیفیت برسید و بسته به روش و دستورالعملی که برای دم‌آوری استفاده می‌کنید، به مزه‌های متنوع و جالب توجهی دست خواهید یافت. ما در کافه نون از جنس‌های مختلف وی60 و رسپی‌های گوناگون برای دم‌آوری قهوه‌های تخصصی خود استفاده می‌کنیم. شما هم می‌توانید با مراجعه به هریک از شعب کافه نون، نه تنها از نوشیدن یک قهوه باکیفیت لذت ببرید، بلکه با خرید تجهیزات قهوه از لذت تهیه یک قهوه مطلوب در خانه نیز بهره‌مند شوید.

منبع:https://europeancoffeetrip.com/hario-v60

تگ ها:

نوشته های اخیر

تولیدکنندگان باید از عیوب و اِشکالات ظاهری دانه‌های قهوه‌ای که می‌خرند به خوبی آگاه باشند؛ چرا که این عیب‌ها می‌توانند بر طعم قهوه و در نتیجه روی ارزش آن تاثیر بگذارند. حتی این عیوب ممکن است بر قراردادهای مالی نیز اثرگذار باشند. پس مهم است که بتوانید رایج‌ترین آن‌ها و تاثیری که بر قهوه شما خواهند گذاشت را بدانید. با ما در تیم وب‌سایت کافه نون تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانیم برخی از این عیوب را شناسایی کنیم.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد زمان عصاره گیری تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
سابقه این برند که با تولید تجهیزات مربوط به دم‌آوری قهوه در سراسر دنیا به محبوبیت چشمگیری دست یافته است به سال 1921 برمی‌گردد؛ هنگامی که با نام هیرومو شیباتا ورکز (Hiromu Shibata Works) تاسیس شد. پس از آن به تولید شیشه ضدحرارت مشغول شد و تا به امروز، تنها سازنده ژاپنی دارای کارخانه باقی مانده است. از سال 1921 تنوع تولیدات این شرکت به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته است. این شرکت معتبر که در ابتدا ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه تولید می‌کرد، در سال 1964 اولین ابزار دم‌آوری قهوه خود را عرضه کرد که توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی را جلب کرد. از آن زمان سال‌های بسیاری گذشت تا روش چکانه‌ای (Pour over) که امروزه بسیار محبوب است به کار گرفته شود. در این مقاله از سری مقالات وب‌سایت کافه نون به بررسی تاریخچه تولید این دریپر مشهور و محبوب می‌پردازیم.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اولین دستگاه قهوه‌ساز و به‌ویژه اسپرسوساز در چه مکان و زمانی تولید شده‌اند؟ پس از بررسی‌های بسیاری که ما در تیم وب‌سایت کافه نون درباره متخصصان قهوه در قرن نوزدهم که اکثرا افراد خاص، نابغه و از پیشگامان اسپرسو مدرن بودند انجام دادیم، به دستگاهی رسیدیم که آنجلو موریوندو (Angelo Moriondo) در سال 1884 آن را ساخته بود. آنجلو نه تنها یک مخترع نابغه، بلکه موسس یک مغازه شکلات فروشی به نام «Moriondo & Gariglio» در تورین نیز بود. البته پروسه ساخت این دستگاه توسط او و ناپدید شدن آن از کتاب‌های تاریخی بسیار رازآلود است.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد دوز قهوه ( وزن قهوه خشک ) تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بیشتر کافه‌های دنیا با آن روبه‌رو هستند، سرو یک قهوه با طعمی ثابت و یکسان برای مدت زمانی طولانی است. در نهایت، انجام برخی اقدامات برای ست کردن اسپرسو سبب می‌شود که طعم آن یکسان بماند که طبیعتا این کار، رضایت مشتریان را نیز در پی خواهد داشت. ما در کافه نون به طور منظم و روزانه قهوه‌ها را ست می‌کنیم تا بهترین طعم و مزه را برای مشتریان خود فراهم آوریم. برای آشنایی بیشتر با این فرایند مهم و تاثیرگذار تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *