دسته بندی کیفی قهوه

در این مقاله از سری مقاله‌های گردآوری شده توسط تیم وب‌سایت کافه نون هرآنچه باید در مورد کیفیت‌های مختلف قهوه بدانید ارائه می‌کنیم. در موج سوم قهوه برخلاف گذشته به کیفیت، عطر، طعم و فیزیک دانه‌های قهوه توجه بیشتری می‌شود؛ تا آنجا که شما می‌توانید از میان کیفیت‌های مختلف، قهوه موردپسند خود را انتخاب کنید. همه این‌ها به شما کمک خواهد کرد تا تجربه بهتری از قهوه‌نوشی داشته باشید و این امر هم میسر نمی‌شود مگر با دارا بودن حداقل اطلاعاتی در باب دسته‌بندی‌های گوناگون قهوه. در ادامه، تعاریف سازمان جهانی قهوه در مورد قهوه تخصصی و تقسیمات کیفی قهوه‌ها را مطالعه خواهید کرد.

قهوه تخصصی عنوانی است که به قهوه‌ای با درجه کیفی معین در سطح جهان اختصاص می‌یابد و دربرگیرنده کیفیت دان قهوه، تمیزی و منحصر به فرد بودن آن می‌باشد. برای قرارگیری یک قهوه در رده قهوه‌های تخصصی، دانه‌های آن قهوه باید تحت نظارت یک متخصص آموزش‌دیده و باصلاحیت در زمینه کیفیت کنترل قهوه قرار بگیرند؛ کسی که دانه‌ها را بر اساس یک سری معیارهای سختگیرانه و تخصصی درجه‌بندی می‌کند. انجمن تخصصی قهوه (SCA) روشی جالب و استاندارد برای مقایسه دانه‌های قهوه دارد. این استاندارد بر اساس تعداد دانه‌های معیوب (Defect Beans) موجود، کیفیت کلی آن قهوه را بررسی و تعیین می‌کند. با استناد به گفته‌های انجمن تخصصی قهوه، قهوه تخصصی به قهوه‌ای گفته می‌شود که توسط یک متخصص کیفیت کنترل قهوه (Q Grader) درجه‌بندی شده باشد و حداقل امتیاز 80 از نمره 100 را کسب کند. در رده‌بندی قهوه‌های تخصصی، آن دسته از دانه‌های قهوه که بیشتر از 90 امتیاز می‌گیرند در رده فوق‌العاده، قهوه‌های دارای امتیازی بین بین 85 تا 90 در رده عالی و قهوه‌های دارای امتیاز 80 تا 85 در دسته خیلی‌خوب جای می‌گیرند.

ویژگی های قهوه تخصصی

برای دستیابی یک قهوه به جایگاه قهوه تخصصی باید مقدار مشخصی از یک نوع قهوه دارای دانه‌های یکسان و مشابه با تفاوتِ اندازه‌ی بسیار ناچیز باشند. دانه‌ها باید بدون نقص و آسیب اولیه یعنی کاملا سالم و البته بدون نارسی باشند. نواقص و عیوب می‌توانند در شکل ظاهری دانه، طعم و مزه قهوه و حتی در بافت آن نیز نمایان شوند. علاوه بر ویژگی‌های فیزیکی عالی و ثابتی که برای تخصصی به حساب آمدن یک قهوه بیان شد، قهوه تخصصی باید دارای حداقل یک ویژگی متمایز در حس دهانی، طعم، مزه یا حتی اسیدیته نیز باشد. به زبان ساده‌تر دانه‌های آن قهوه باید هم‌اندازه (برای اطمینان از برشته شدن یکنواخت)، تازه، کاملا رسیده و دارای طعم و عطری رضایت‌بخش باشند.

دسته بندی قهوه های تخصصی بر اساس اندازه

دانه‌های قهوه به وسیله صفحاتی دارای سوراخ‌های غیرهم‌اندازه بر اساس سایز دانه، دسته‌بندی می‌شوند. سپس وزن تمامی دانه‌های موجود بر روی هر صفحه ثبت و پس از آن نیز قهوه‌ها برشته و ارزیابی می‌شوند تا ویژگی‌ها و شاخصه‌های طعمی آن‌ها مشخص گردد. روش جداسازی و دسته‌بندی قهوه بر اساس اندازه آن‌ها بر مبنای این نظریه ایجاد شد که قهوه‌های رشدیافته در ارتفاعات بالاتر، متراکم‌تر و بزرگ‌تر هستند و معمولا از کیفیت طعمی بالاتری نیز برخوردارند. از این رو می‌توانیم اینگونه نتیجه بگیریم که ویژگی‌های اندازه، تراکم یا چگالی و کیفیت دانه‌های قهوه به هم مرتبط هستند.

تولید قهوه تخصصی

دستیابی به درجه کیفی قهوه تخصصی بسیار دشوار است و به این دلیل که هیچ معیار خاصی برای تولید یک قهوه تخصصی در نظر گرفته نشده، اگر تولیدکننده‌ای خواستار تولید دانه‌هایی درجه یک باشد، باید از همان ابتدای کاشت دانه‌ها مراقبت‌های ویژه و دقیقی انجام دهد. در ابتدا لازم است بدانید دانه‌های درجه یک قهوه در واقع دانه‌های عربیکایی هستند که در ارتفاع زیاد و خاکی غنی از مواد مغذی رشد می‌کنند و پس از رسیدن کامل و بررسی‌های فراوان توسط افراد آموزش‌دیده با دست و بدون استفاده از ماشین‌آلات چیده می‌شوند. این دانه‌ها باید به گونه‌ای فرآوری و خشک شوند که بهترین کیفیت را نمایان کنند که البته هر مرحله در این فرآیند نیاز به مراقبت بی‌وقفه و توجه دقیق به جزئیات دارد. پس از اتمام فرایند خشک شدن دانه نیز باید این اطمینان حاصل گردد که فقط بهترین دانه‌های موجود برای درجه‌بندی و برشته‌کاری ارسال می‌شوند.

می‌توانیم اینطور نتیجه بگیریم که تقریباً تمامی قهوه‌های تخصصی و درجه یک در شرایط ایده‌آل رشد می‌کنند، با روش‌های ثابت برداشت شده و توسط برشته‌کنندگان خبره خریداری می‌شوند. نام‌گیری یک قهوه با عنوان قهوه تخصصی، تضمین‌کننده خرید یک قهوه با کیفیت بالا است. پیشنهاد می‌کنیم بار بعدی که قهوه‌ای با برچسب قهوه تخصصی یا درجه یک دیدید حتما آن را امتحان کنید.

منابع:

hequeenbean.blog

coffeebeansdelivered.com

نوشته های اخیر

تولیدکنندگان باید از عیوب و اِشکالات ظاهری دانه‌های قهوه‌ای که می‌خرند به خوبی آگاه باشند؛ چرا که این عیب‌ها می‌توانند بر طعم قهوه و در نتیجه روی ارزش آن تاثیر بگذارند. حتی این عیوب ممکن است بر قراردادهای مالی نیز اثرگذار باشند. پس مهم است که بتوانید رایج‌ترین آن‌ها و تاثیری که بر قهوه شما خواهند گذاشت را بدانید. با ما در تیم وب‌سایت کافه نون تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانیم برخی از این عیوب را شناسایی کنیم.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد زمان عصاره گیری تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
سابقه این برند که با تولید تجهیزات مربوط به دم‌آوری قهوه در سراسر دنیا به محبوبیت چشمگیری دست یافته است به سال 1921 برمی‌گردد؛ هنگامی که با نام هیرومو شیباتا ورکز (Hiromu Shibata Works) تاسیس شد. پس از آن به تولید شیشه ضدحرارت مشغول شد و تا به امروز، تنها سازنده ژاپنی دارای کارخانه باقی مانده است. از سال 1921 تنوع تولیدات این شرکت به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته است. این شرکت معتبر که در ابتدا ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه تولید می‌کرد، در سال 1964 اولین ابزار دم‌آوری قهوه خود را عرضه کرد که توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی را جلب کرد. از آن زمان سال‌های بسیاری گذشت تا روش چکانه‌ای (Pour over) که امروزه بسیار محبوب است به کار گرفته شود. در این مقاله از سری مقالات وب‌سایت کافه نون به بررسی تاریخچه تولید این دریپر مشهور و محبوب می‌پردازیم.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اولین دستگاه قهوه‌ساز و به‌ویژه اسپرسوساز در چه مکان و زمانی تولید شده‌اند؟ پس از بررسی‌های بسیاری که ما در تیم وب‌سایت کافه نون درباره متخصصان قهوه در قرن نوزدهم که اکثرا افراد خاص، نابغه و از پیشگامان اسپرسو مدرن بودند انجام دادیم، به دستگاهی رسیدیم که آنجلو موریوندو (Angelo Moriondo) در سال 1884 آن را ساخته بود. آنجلو نه تنها یک مخترع نابغه، بلکه موسس یک مغازه شکلات فروشی به نام «Moriondo & Gariglio» در تورین نیز بود. البته پروسه ساخت این دستگاه توسط او و ناپدید شدن آن از کتاب‌های تاریخی بسیار رازآلود است.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد دوز قهوه ( وزن قهوه خشک ) تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بیشتر کافه‌های دنیا با آن روبه‌رو هستند، سرو یک قهوه با طعمی ثابت و یکسان برای مدت زمانی طولانی است. در نهایت، انجام برخی اقدامات برای ست کردن اسپرسو سبب می‌شود که طعم آن یکسان بماند که طبیعتا این کار، رضایت مشتریان را نیز در پی خواهد داشت. ما در کافه نون به طور منظم و روزانه قهوه‌ها را ست می‌کنیم تا بهترین طعم و مزه را برای مشتریان خود فراهم آوریم. برای آشنایی بیشتر با این فرایند مهم و تاثیرگذار تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *