برترین کشور های تولید کننده قهوه

در دنیای امروزی در هر نقطه از بسیاری شهرهای جهان، کافه‌ای وجود دارد؛ بنابراین تعجبی ندارد که قهوه، یکی از برترین و محبوب‌ترین کالاها در جهان است. قهوه به عنوان سومین نوشیدنی پرمصرف جهان (پس از آب و چای) تقریباً در همه جای دنیا طرفداران زیادی دارد. هریک از برترین کشورهای تولیدکننده قهوه، هرساله میلیاردها گرم از آن را تولید می‌کنند و به دست مصرف کنندگان مشتاق می‌رسانند. بر اساس گزارش سازمان بین المللی قهوه در سال 2020 در مجموع 6/169 میلیون کیسه قهوه‌ی 60 کیلوگرمی در سراسر جهان تولید شده است. اما چرا بسیاری از مردم تا این حد به قهوه علاقه‌مند هستند؟ ما در تیم وب‌سایت کافه نون با مراجعه به معتبرترین اطلاعات و آمار روز دنیا مقاله‌ای تهیه کردیم تا شما را با کشورهای برتر در زمینه تولید قهوه آشنا کنیم. مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا چه به عنوان باریستا و چه به عنوان مشتری، انتخاب بهتر و دقیق‌تری داشته باشید.
5 تولید کننده برتر قهوه در جهان

عشق به قهوه

همانطور که بیشتر طرفداران قهوه نیز همواره گفته‌اند، نوشیدن قهوه یک تجربه‌ی پیچیده و لذت‌بخش، سرشار از عطر و رایحه است. قهوه با روش‌های گوناگونی تهیه و سرو می‌شود، انرژی قابل توجهی برای ما فراهم می‌کند و از همه مهم‌تر دایره وسیعی از عطرها و طعم‌ها را می‌توان از آن دریافت کرد. با این اوصاف، درک محبوبیت قهوه چندان کار سختی نیست. اما سفر هر فنجان قهوه از کجا شروع می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این پرسش در ابتدا باید با برترین کشورهای تولید کننده قهوه در جهان آشنا شویم.

رهبران تولید قهوه در جهان

رتبهنام کشورمجموع تولید در سال 2020 بر حسب
میلیون کیسه (کیسه‌های 60 کیلوگرمی)
سهم بازار
 1برزیل63/44/37 %
 2ویتنام291/17 %
 3کلمبیا14/34/8 %
 4اندونزی121/7 %
 5اتیوپی7/33/4 %
 6هندوراس6/16/3 %
 7هند5/74/3 %
 8اوگاندا5/63/3 %
 9مکزیک44/2 %
 10پرو3/82/2 %
 11گواتمالا3/72/2 %
 12نیکاراگوئه2/76/1 %
 13ساحل عاج1/81/1 %
 14کاستاریکا1/59/0 %
 15تانزانیا0/95/0 %
 16کنیا0/74/0 %
 17پاپوآ گینه نو0/74/0 %
 18لائوس0/64/0 %
 19السالوادور0/64/0 %
 20تایلند0/64/0 %

حال که با برترین کشورهای تولید کننده قهوه در جهان آشنا شدیم خوب است بدانیم اگرچه در بیش از 70 کشور دنیا قهوه تولید می‌شود، اما بیشترین سهم تولید قهوه در جهان متعلق به کشورهای برزیل، ویتنام، کلمبیا، اندونزی و اتیوپی است.

آشنایی با 5 تولیدکننده برتر قهوه در جهان

1-برزیل

کشور برزیل در حقیقت یک نیروگاه تولید قهوه است. این کشور به تنهایی تقریباً 40 درصد از قهوه جهان را تولید می‌کند. بسیاری از مناطق برزیل، دارای آب و هوایی کاملاً مناسب برای کاشت قهوه هستند. مزارع قهوه در حدود 27000 کیلومتر مربع از برزیل را پوشش می‌دهند که بیشتر آن‌ها نیز در مناطق میناس گرایس، سائوپائولو و پارانا قرار دارند.

برزیل با خشک کردن گیلاس‌های قهوه در آفتاب (استفاده از فرآوری طبیعی) به جای شستن آن‌ها خود را از بسیاری کشورهای تولیدکننده قهوه متمایز می‌کند. این کشور آنقدر در تولید قهوه تأثیرگذار است که کیسه‌های 60 کیلوگرمی که در طول این سال ها برای صادرات دانه‌ها از برزیل استفاده می‌شد، هنوز استانداردی جهانی برای اندازه‌گیری در تولید و تجارت است.

2-ویتنام

ویتنام با تمرکز بر تولید دانه‌های ارزان قیمت روبوستا توانست جایگاه قابل توجهی در بازارهای بین المللی پیدا کند. دانه‌های روبوستا می‌توانند تا دو برابر دانه‌های عربیکا کافئین داشته باشند و البته طعم تلخ‌تری نیز دارند.

اگرچه بیشتر از یک قرن است که گیاه قهوه در این منطقه کشت می‌شود، اما پس از اعمال اصلاحات اقتصادی توسط دولت کمونیستی ویتنام، تولید این دانه باارزش در دهه 1990 به شدت افزایش یافت؛ تا جایی که امروزه کشور ویتنام بیش از 40 درصد تولید دانه‌های روبوستا در جهان را به خود اختصاص داده است. البته در نظر داشته باشید که کشت قهوه در ویتنام بازدهی بسیار بالایی دارد و میزان سود تولید قهوه در این کشور به طور قابل توجهی بالاتر از سایر کشورهای تولید کننده قهوه است.

3-کلمبیا

جالب است بدانید یک کمپین تبلیغاتی مشهور با حضور یک کشاورز خیالی به نام خوان والدز به شناخته شدن کلمبیا به عنوان یکی از مشهورترین کشورهای تولید کننده قهوه کمک شایانی کرد. قهوه‌های کشت شده در کشور کلمبیا به دلیل داشتن بالانس طعمی، رایحه بیشتر و البته دارا بودن طعم‌های میوه‌ای و شکلاتی، انتخاب بسیار خوبی برای قهوه دوستان به حساب می‌آیند.

4-اندونزی

برخی از کمیاب‌ترین قهوه‌‌های غرب جهان در اندونزی کشت می‌شوند؛ برای مثال قهوه کوپی لواک (kupi luwak) که توسط یک گربه بومی در اندونزی خورده می‌شود و پس از جداسازی آن از مدفوع این گربه با قیمتی در بازه 35 تا 100 دلار برای هر فنجان به فروش می‌رسد.

5-اتیوپی

اتیوپی که با قهوه‌های بی‌نظیر گلی و میوه‌ای خود شناخته می‌شود، کشوری است که اولین بار زیرگونه عربیکا در آن رشد کرد. امروزه قهوه‌های اتیوپی، بیشترین میزان فروش و محبوبیت را در کافه‌های سراسر جهان دارند. 5 کشور برتر تولیدکننده قهوه و دیگر کشورهایی که در آن‌ها قهوه کشت می‌شود، بین مدار راس‌السرطان و راس‌الجدی قرار دارند که به این منطقه کمربند قهوه (Coffee Belt) نیز می‌گویند.

کاشت و تولید قهوه در آینده

با افزایش دمای کره زمین، رشد قهوه باکیفیت به طرز چشمگیری به یک فرایند چالش برانگیز تبدیل خواهد شد. برای رشد مناسب و مداوم دانه‌های قهوه در آینده، یافتن پیوندهای جدیدتری از دانه‌های قهوه ضروری است. تحقیقات و مطالعاتی که بر روی گونه‌های وحشی قهوه سواحل کشور ساحل عاج و برخی مناطق سیرالئون صورت گرفته، شاید راهکاری برای حل مشکل تولید قهوه باشد؛ چرا که طعم این دانه‌ها نیز تفاوت چندانی با دانه‌ی معروف عربیکا ندارد و همچنین در دماهای بالاتر هوا نیز رشد می‌کند. اگرچه آینده‌ی تولید و کشت قهوه در جهان تا حدودی نامشخص است، اما عشق همگی ما به این نوشیدنی جذاب، راه‌حل‌هایی باورنکردنی و نوآورانه را حتی در رویارویی با الگوهای آب و هوایی در حال تغییر ایجاد خواهد کرد.

نوشته های اخیر

تولیدکنندگان باید از عیوب و اِشکالات ظاهری دانه‌های قهوه‌ای که می‌خرند به خوبی آگاه باشند؛ چرا که این عیب‌ها می‌توانند بر طعم قهوه و در نتیجه روی ارزش آن تاثیر بگذارند. حتی این عیوب ممکن است بر قراردادهای مالی نیز اثرگذار باشند. پس مهم است که بتوانید رایج‌ترین آن‌ها و تاثیری که بر قهوه شما خواهند گذاشت را بدانید. با ما در تیم وب‌سایت کافه نون تا انتهای این مقاله همراه باشید تا بتوانیم برخی از این عیوب را شناسایی کنیم.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد زمان عصاره گیری تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
سابقه این برند که با تولید تجهیزات مربوط به دم‌آوری قهوه در سراسر دنیا به محبوبیت چشمگیری دست یافته است به سال 1921 برمی‌گردد؛ هنگامی که با نام هیرومو شیباتا ورکز (Hiromu Shibata Works) تاسیس شد. پس از آن به تولید شیشه ضدحرارت مشغول شد و تا به امروز، تنها سازنده ژاپنی دارای کارخانه باقی مانده است. از سال 1921 تنوع تولیدات این شرکت به طرز شگفت‌آوری افزایش یافته است. این شرکت معتبر که در ابتدا ظروف شیشه‌ای آزمایشگاه تولید می‌کرد، در سال 1964 اولین ابزار دم‌آوری قهوه خود را عرضه کرد که توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی را جلب کرد. از آن زمان سال‌های بسیاری گذشت تا روش چکانه‌ای (Pour over) که امروزه بسیار محبوب است به کار گرفته شود. در این مقاله از سری مقالات وب‌سایت کافه نون به بررسی تاریخچه تولید این دریپر مشهور و محبوب می‌پردازیم.
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید اولین دستگاه قهوه‌ساز و به‌ویژه اسپرسوساز در چه مکان و زمانی تولید شده‌اند؟ پس از بررسی‌های بسیاری که ما در تیم وب‌سایت کافه نون درباره متخصصان قهوه در قرن نوزدهم که اکثرا افراد خاص، نابغه و از پیشگامان اسپرسو مدرن بودند انجام دادیم، به دستگاهی رسیدیم که آنجلو موریوندو (Angelo Moriondo) در سال 1884 آن را ساخته بود. آنجلو نه تنها یک مخترع نابغه، بلکه موسس یک مغازه شکلات فروشی به نام «Moriondo & Gariglio» در تورین نیز بود. البته پروسه ساخت این دستگاه توسط او و ناپدید شدن آن از کتاب‌های تاریخی بسیار رازآلود است.
جیمز هافمن روستر، محقق صنعت قهوه و قهرمان مسابقات باریستایی 2007 در این ویدئو از مجموعه درک کردن اسپرسو تلاش دارد در مورد دوز قهوه ( وزن قهوه خشک ) تاثیر آن در اسپرسو شما صحبت ‌کند. هدف وب سایت کافه نون در ترجمه و انتشار این ویدئو تلاش برای فرهنگ سازی در قهوه نوشی و کافه نشینی ست
یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که بیشتر کافه‌های دنیا با آن روبه‌رو هستند، سرو یک قهوه با طعمی ثابت و یکسان برای مدت زمانی طولانی است. در نهایت، انجام برخی اقدامات برای ست کردن اسپرسو سبب می‌شود که طعم آن یکسان بماند که طبیعتا این کار، رضایت مشتریان را نیز در پی خواهد داشت. ما در کافه نون به طور منظم و روزانه قهوه‌ها را ست می‌کنیم تا بهترین طعم و مزه را برای مشتریان خود فراهم آوریم. برای آشنایی بیشتر با این فرایند مهم و تاثیرگذار تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *